[email protected] | T: 25510-88430

Πέμπτη, 25 /04/ 2024
Search

Αλεξανδρούπολη: Πώς η «μικρή» Περιφερειακή Οδός αποτελεί μέρος ενός μεγάλου γεωπολιτικού παζλ

Μπορεί το έργο να είναι σχετικά μικρού μεγέθους και χαμηλού προϋπολογισμού (μόλις 3,6 χλμ. και αρχικού κόστους 36 εκατ. ευρώ) σε σχέση με άλλα και πιο προβεβλημένα αλλά και να υλοποιείται από μια εταιρεία μεσαίου μεγέθους (την ΤΕΚΑΛ), σε σχέση πάντα με τους ισχυρούς των κατασκευών), ωστόσο, έχει ιδιαίτερο… γεωστρατηγικό ενδιαφέρον.

Η κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης που με την ολοκλήρωση της οποίας θα επιτευχθεί η σύνδεση του λιμένα  της πρωτεύουσας του Έβρου με Εγνατία Οδό, χαρακτηρίστηκε από τον Πρωθυπουργό προ ολίγων ημερών ως ένα project πολύ σημαντικό για την Αλεξανδρούπολη και για τη Βόρεια Ελλάδα, που θα φέρει σημαντική ανάπτυξη στην περιοχή, η οποία καθίσταται γεωστρατηγικός κόμβος.

Γιατί όμως το οδικό αυτό έργο έχει χαρακτηριστεί εθνικής σημασίας;

Η περιφερειακή οδός Αλεξανδρούπολης χωροθετείται στα όρια του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) Αλεξανδρούπολης και αποβλέπει στη διοχέτευση της διερχόμενης κυκλοφορίας από και προς το λιμάνι Αλεξανδρούπολης, το αεροδρόμιο «Δημόκριτος», την Κομοτηνή, την Εγνατία οδό, χωρίς κυκλοφοριακή επιβάρυνση του αστικού ιστού της πόλης. Η Ανατολική Περιφερειακή οδός κατασκευάζεται επί της χάραξης της προβλεπόμενης από το Σχέδιο Πόλης Περιμετρικής Οδού Αλεξανδρούπολης (τμήμα της οποίας είναι ήδη διανοιγμένο) και διατρέχει το βόρειο και ανατολικό όριο του Σχεδίου Πόλης. Στον χώρο του λιμένα, η χάραξη της συνδετήριας οδού έχει καθοριστεί στα πλαίσια των έργων του λιμένα Αλεξανδρούπολης.

Ως εκ τούτου, με την υλοποίηση του έργου βελτιώνεται η πρόσβαση προς το λιμάνι της περιοχής, ενώ συνδέεται άμεσα με την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης από το ΤΑΙΠΕΔ, με τον διαγωνισμό να είναι σε εξέλιξη, και με τον λιμένα της πόλης να αποτελεί επίκεντρο επενδυτικού ενδιαφέροντος (ενεργειακά, μεταφορές κ.α.) αλλά και γεωστρατηγικού. Οι προσφορές για τον λιμένα έχουν μετατεθεί, εκτός απροόπτου, για αρχές Ιουνίου.

Ο διαγωνισμός που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ αφορά στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Στη β’ φάση του σχετικού διαγωνισμού έχουν προκριθεί η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – Euroports – EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.

Επίσης στην περιοχή προχωρούν και διαδικασίες για μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, όπως αυτό που εντάσσεται στο «πακέτο» της ΕΡΓΟΣΕ με τα 6 projects του ανταγωνιστικού διαλόγου (ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ-ETCS ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΟΡΜΕΝΙΟ). Να προσθέσουμε επίσης ότι ο ΟΣΕ προωθεί και αυτός από την πλευρά του μελέτες σκοπιμότητας που σχετίζονται με την ένωση λιμανιών με τον βασικό σιδηροδρομικό κορμό. Ανάμεσα σε αυτά, είναι οι λιμένες Βόλου και Αλεξανδρούπολης, περιφερειακά λιμάνια με κομβική και γεωπολιτική θέση, που μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην ευρύτερη οικονομική και επιχειρηματική ζωή της χώρας, να αποτελέσουν κόμβους μεταφοράς προϊόντων και «πύλες» εισόδου στην κεντρική και βόρεια Ελλάδα.