Ο σταθμός υγροποιημένου αερίου LNG έξω από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου IGB από την Κομοτηνή στη Στάρα Ζαγόρα προχωρούν ταυτόχρονα με γρήγορους ρυθμούς.
Η επιτάχυνση των διαδικασιών για την υλοποίηση του έργου του τερματικού σταθμού LNG στα ανοιχτά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης έχει δώσει ώθηση και στο πρότζεκτ του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Κομοτηνή στη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας.
Η ανακοίνωση για την έναρξη της δεύτερης φάσης του Market Test του έργου του σταθμού LNG και το μεγάλο ενδιαφέρον που έχουν δείξει πολλές πλευρές για συμμετοχή στο πρότζεκτ, ώθησαν τη βουλγαρική πλευρά να δηλώσει ήδη την πρόθεσή της για μεταφορά μεγαλύτερων ποσοτήτων φυσικού αερίου απ΄ όσες είχαν προϋπολογιστεί μέσω του IGB!
Σύμφωνα με ανακοίνωση της κοινοπραξίας που υλοποιεί τον αγωγό IGB, η βουλγαρική κυβέρνηση δήλωσε επισήμως ότι η Bulgargaz EAD θα επιφυλάξει πρόσθετη μεταφορική ικανότητα στη γραμμή διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας – μέχρι 500 εκατ. κυβικά μέτρα ετησίως για περίοδο 3-5 ετών. «Με απόφαση του υπουργικού Συμβουλίου, η Bulgargaz EAD θα συμμετάσχει στη δεσμευτική φάση της δοκιμής αγοράς για την κράτηση του δυναμικού στο τερματικό υγροποιημένου φυσικού αερίου κοντά στην Αλεξανδρούπολη, διατηρώντας μέχρι 500 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, αλλά όχι λιγότερο από 300 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως για περίοδο 3 έως 5 ετών. Από την πλευρά της, η Bulgargaz EAD δεσμεύεται να αναθέτει συμβάσεις LNG για καταναλωτές στη Βουλγαρία με ανταγωνιστικούς όρους τιμών μέσω της IGB» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση της κοινοπραξίας.
Νωρίτερα είχε ανακοινωθεί ότι η βουλγαρική εταιρεία Bulgartransgaz είχε υπογράψει προκαταρκτική σύμβαση για την εξαγορά του 20% του κεφαλαίου της εταιρείας που ανέπτυξε το έργο του LNG.
«Ο τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου έχει εξαιρετικό συγχρονισμό με το έργο αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Βουλγαρίας και Ελλάδας λόγω της στρατηγικής του θέσης αφού η εγκατάσταση θα βρίσκεται πολύ κοντά σε ένα από τα σημεία εισόδου του διασυνδέτη στην περιοχή της Κομοτηνής. Αυτό παρέχει ένα τεχνολογικό πλεονέκτημα στη μεταφορά του φυσικού αερίου που παραδίδεται στο τερματικό σε πελάτες στη Βουλγαρία μέσω της IGB», επισημαίνεται στην ανακοίνωση.
Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης
Στις 10 Ιανουαρίου η GASTRADE, η εταιρεία που αναπτύσσει τον Τερματικό Σταθμό LNG Αλεξανδρούπολης ανακοίνωσε την έναρξη της δεύτερης φάσης του Market Test του έργου, της διακρίβωσης δηλαδή του πραγματικού εμπορικού ενδιαφέροντος για τη χρήση του.
Σύμφωνα με την Gastrade «ο σταθμός έχει ως στόχο να δημιουργήσει μια νέα πύλη προμήθειας φυσικού αερίου για τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και να προσφέρει στην περιφέρεια ασφάλεια εφοδιασμού, διαφοροποίηση των οδών και των πηγών προμήθειας, ευελιξία τιμών και ισχυρότερο ανταγωνισμό. Το έργο θα καλύψει την αυξανόμενη μεσο- και μακροπρόθεσμη ζήτηση φυσικού αερίου στην περιοχή ενώ θα προσφέρει τη δυνατότητα πρόσβασης στο LNG και θα ενισχύσει τη διείσδυση του φυσικού αερίου στην περιφερειακή αγορά».
Το φυσικό αέριο που θα φτάνει στο σταθμό στην Αλεξανδρούπολη, θα μπορεί να μεταφερθεί σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία και τις υπόλοιπες αγορές στη νοτιοανατολική Ευρώπη, μέσω του υπό κατασκευή Διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB).
Η δεύτερη φάση του Market Test για το σταθμό LNG ολοκληρώνεται στις 24 Φεβρουαρίου. Στην πρώτη φάση του Market Test είκοσι εταιρείες είχαν υποβάλλει εκδήλωση ενδιαφέροντος για συνολική δυναμικότητα αεριοποίησης στην πλωτή μονάδα και παράδοσης στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) της τάξης των 12,2 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) ανά έτος. Χαρακτηριστικό του ενδιαφέροντος είναι πως τα αιτήματα εκδήλωσης ενδιαφέροντος υπερκάλυψαν την τεχνική δυναμικότητα του έργου το οποίο έχει σχεδιασθεί για 5,5 bcm ανά έτος.
Ο σταθμός LNG αποτελείται από μία υπεράκτια πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) για την παραλαβή, αποθήκευση και αεριοποίηση Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) η οποία θα βρίσκεται μόνιμα αγκυροβολημένη 17,6 χλμ από την Αλεξανδρούπολη και από ένα αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου μέσω του οποίου το αέριο θα παραδίδεται στο ΕΣΜΦΑ και στη συνέχεια στους τελικούς καταναλωτές στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Σερβία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Ρουμανία, την Τουρκία μέχρι και την Μολδαβία, την Ουκρανία και την Ουγγαρία.
Το FSRU θα έχει ονομαστική δυναμικότητα αεριοποίησης και παροχής 5,5 bcm φυσικού αερίου ανά έτος και τεχνική δυναμικότητα αιχμής ύψους 22,8 εκ. κυβικών μέτρων ανά ημέρα.
Η διαγωνιστική διαδικασία για την κατασκευή του έργου βρίσκεται σε εξέλιξη. Η έναρξη εμπορικής λειτουργίας για το έργο προγραμματίζεται για το 3ο τρίμηνο του 2022. Το Έργο έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και είναι πλήρως αδειοδοτημένο.
Αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας Βουλγαρίας
Ο αγωγός IGB θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας. Το συνολικό μήκος του είναι 182 χιλιόμετρα από τα οποία τα 31 χιλιόμετρα είναι στο ελληνικό έδαφος και τα υπόλοιπα στο βουλγαρικό. Το συνολικό κόστος κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού θα φτάσει τελικά τα 240 εκατ. ευρώ. Ο IGB θα έχει αρχικά προβλεπόμενη μεταφορική ικανότητα έως 3 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως (με δυνατότητα επέκτασης μέχρι τα 5 δις. κυβικά μέτρα), συνδέοντας το ελληνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου με το βουλγαρικό.